36494556_10156613443816410_6526107900379

Hej, jag heter Albert Åkesson.
Jag är 36 år gammal med erfarenhet inom automotivindustrin som 3D-artist. Jag räknar mig själv som generalist med inriktning på konvertering av CAD till visualisering. Mitt huvudsakliga verktyg går i regel till VR och realtidsvisningar av grafiska scener.

På fritiden ägnar jag mig åt fysik aktivitet, gym, men det blir så klart mycket datorer här med. Nördar gärna ner mig i allt som har med filosofi, naturvetenskap, konsthistoria och annat som har med psykologi och kognition att göra. Sådant som jag dedikerat denna sidan Livsfrågor till speciellt. Jag har även passion för datorspel och science-fiction/fantasy narrativ. Hör inte till den tävlingsinriktade typer när det kommer till spel, vilket fått mig att inse jag älskar att skapa realtidsscener minst lika mycket som att spela dem.


För mig är det en väsentlig sak att begripa världen och värden från ett stort perspektiv. Där både helheter och enheter spela avgörande roll. Det gör mig ganska petig men också tålmodig med komplicerade sakämnen.

- - - - -

 

- - - - -

Automotive Industry Visualization

Biotech Product Visualization

cellink_linkedIn_ad-01.jpg
cytena_linkedIn_video-01.jpg
bioX_thermoplasticPrinthead_frontView210617-21.png

Please click the images above to view my videos at LinkedIn

bioX6andLumenXPlus_frontViewComp_210608-01.png
upSight_front-leftSideView_20210407-01_small.jpg
myTimeAtVolvo-01.jpg
myTimeAtVolvo-02.jpg
myTimeAtVolvo-04.jpg
myTimeAtVolvo-05.jpg
myTimeAtVolvo-06.jpg
myTimeAtVolvo-08.jpg
myTimeAtVolvo-10.jpg
myTimeAtVolvo-11.jpg


  ARBETSLIVSERFARENHETER

CG-artist
Arbetsgivare:
CELLINK
Tidsperiod: 2021 [jan] - 2021 [juli]

Produktvisualisering med animation mot marknad och design. Fick möjligheten att bygga min egna 3D-studio från start, samt skapa kontakter med andra företag som är kopplade till CELLINK internationellt. Uppdraget gick ut på att göra en egen pipe-line som tog CAD-modeller till ett användbart format, som jag sedan animerade i Autodesk Maya och Blender.



3D-visualisering
Arbetsgivare:
Alten
Tidsperiod: 2015 [juli] - 2020 [juli]

Konsultuppdrag mot Volvo; hjälper designers att visualisera deras CAD-ritningar till bilder, videos och realtid. Bland annat i VR med mera. Se bildserien nedan med Min tid på Volvo... direktlänk.

Andra arbeten som jag gjort under tiden på Alten; inkluderar visualisering av ventilationssystem i operationssalar (Swegon), animation för servettprodukter (Essity) och ett projekt för Bockholmssundet i VR (SSAP).



Lagerarbete och budkörning
Arbetsgivare:
Big Room
Tidsperiod: 2010 [maj] - 2013 [sept]

Lagerrelaterat arbete, städning och budkörning med möbler. Också lite bildredigering för reklam och design till prislappar. Gav rikligt med erfarenhet till ansvar och planering samt insyn i arbetslivet. Lärde mej att hitta och köra bil i Göteborg. Kan även montera och reparera möbler som aldrig förr.

- - - - -

UTBILDNINGAR


Computer Graphic Design, YRGO
Påbörjades: 2013
Avslutades: 2015
Examen: ja

Ett nytt verktyg för ingenjörer, arkitekter, lärare, speltillverkare, reklambyråer, designers, konstnärer eller andra yrkesgrupper där man har behov av att kunna visa olika miljöer och föremål fast de inte alltid går att finna i sinnevärlden.


Konstnärlig måleri, Göteborgs Konstskola
Påbörjades: 2007
Avslutades: 2009
Examen: Ja

Beskrivning: Förebyggande konstnärlig utbildning inför högskola. Inräknar både konsthistoria och färglära men framför allt praktiskt utbildning med kroki, teckning, akryl och olja.


Folkhögskola med inriktning akvarell, Billströmska
Påbörjades: 2006
Avslutades: 2007
Examen: Ja

Beskrivning: Gymnasiekompetens med speciell inriktning för akvarellmåleri. Gav ytterligare fördjupning i måleri, eftersom jag mestadels ägnat mej åt teckning sedan innan.

 

Webbanimation, Eksjö KY
Påbörjades: 2003
Avslutades: 2004

Grundläggande utbildning i Photoshop, Illustrator och nätverk. Plus ingående kurser i Flash och Maya. Bra praktisk media utbildning som erbjöd också en hel del övning i animation, kamerahantering och ljudredigering.


Estet, gymnasie konst och formgivning, Brinellskolan
Påbörjades: 2000
Avslutades: 2003
Examen: Ja

Allmän konst och formgivande gymnasieutbildning. Inräknat kulturhistoria, grundläggande grafik och media utbildning samt speciell inriktning på teckning och måleri.

 

- - - - -


 

Fler arbetslivserfarenheter kan anges på förfrågan om så önskas. Men som ej verkar relevant för 3D-artist yrket.
 

 

- - - - -



IT
Microsoft Office, Word, Excel, Outlook, Power Point, etc.
Photoshop, Illustrator, After Effects, Premiere
Maya, Blender, 3DS Max, Unity3D, Unreal Engine, Mudbox, ZBrush, Sketchup, Revit, DeltaGen, VRED

Språk
Svenska - modersmål
Engelska - flytande
Franska - väldigt lite

Övrigt
B-körkort

Referens
Ges vid förfrågan



- - - - -