MEDVETANDEFILOSOFINS HISTORIA
I korta termer
- - -
ANTIKEN
Precis som mycket annat utgår den västerländska kulturen från det antika Grekland. Medvetandefilosofins historia startar på år 350 före Kristus. Då Aristoteles gjorde sin stora avhandling om själen. De Anima, som originaltiteln lyder från latin. Vilket kom att influera mycket av hela medeltidens syn på människan fast ofta vridet utifrån ett religiöst perspektiv. Det som gör Aristoteles verk aktuellt i historien kommer dock från dess tendens att inte blanda in andliga eller religiösa termer i hans studier och medvetandet. Om det finns något som tidigast kan efterlikna ett vetenskapligt synsätt på medvetandet så börjar det med denna avhandling. Ett perspektiv som jag vet är kontroversiellt efter somliga historiker som hävdar att begreppet psychē (ψῡ́χω), själen; snarare borde översättas till “livskraft” från Aristoteles beskrivning. Många filosofer hoppar därför över alla de föregående teorier om medvetandet innan renässansens tid. Därför att debatten om själens angelägenheter anses vara vara laddat med mycket mystiska tendenser. Influenser som senare tolkats om av senare kristna filosofer utan grund till en vetenskapligt förankrad verklighet.
I avhandlingen startar Aristoteles tydlig med att definiera vad idéer, känslor och tankar betyder i förhållande till de fem olika sinnena. Efter den följande ordningen; syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Mycket av Aristoteles är förlegat idag. Samtidigt konstaterar han tydligt att livet och själen omöjligt kan skiljas från varandra. På samma sätt som känslan omöjligt kan skiljas från kroppen eller tanken omöjligt kan skilja linjen från ytan. En liknelse som föreslår att abstraktioner existerar bundet till ett konkret medium. Många har sedan dess föreslagit att kroppen är beroende av själen för att leva. Men inte alltid tvärtom. Som exempel hävdade Platon under samma tid att själen är odödlig, oberoende av kroppen. Aristoteles svarar med att orsakasammanhanget går i båda riktningarna. Inte bara till fördel åt en odödlig själ. Båda behöver konsekvent varandra för att aktualisera en livsform.
“No Brain, never mind”
Aristoteles gick därför till historien med att syfta på tankeverksamheten som ett bio-psykologiskt fenomen.
- - -
MEDELTIDEN
Thomas av Aquino anpassade senare Aristoteles filosofi till kristendomen i Europa. Medvetande-filosofin skippar i regel medeltiden eftersom begreppet om själen antar en totalt annorlunda riktning från det vetenskapliga paradigm jag hävdar Aristoteles grundande. Hur man tolkar medvetandet från själen blir i detta fall en högst filosofisk fråga. Men inget som angår det tekniska medvetandet som faktiskt eftersträvar att förklara och bryta ner psykets beståndsdelar till mindre element. Religiösa läror i ämnet sysslar sysslar sällen eller aldrig med den här typen av analys som jag menar bedriva på Livsfrågor. Åtminstone inte på den sidan som handlar om teoretisk filosofi.
Huruvida finner jag etymologin, alltså den språkhistoriska utvecklingen av termen själ extra intressant.
- - -
RENÄSSANSEN
...
- - -
MODERN TID
...
Analogin med solen
Solen är en metafor för verklighetens natur och den kunskap vi kan beskaffa oss med.
I Platons sjätte bok, i Staten från omkring år 380 f.Kr, återges något av mänsklighetens tidigare och fortfarande kanske mest populära liknelse. Det handlar om en ganska grovdragen teori om kunskap och varanden. Ljus och sanning, det goda i kontrast till ondska, illusioner och mörker. Något vi än idag använder oss av från de gamla grekiska begreppen. Epistemologi, läran om kunskap och ontologi, läran om varanden. Ingen vet om berättelserna är helt autentisk. Då mycket av det Platon lärde ut kommer från Sokrates, hans lärare. Utan att Sokrates aldrig skrev något själv.
Platon har alltid menat sinnesvärlden är otillräcklig. Endast med hjälp av förståndet kan vi verkligen begripa oss på är sant. Men vad som är begripligt bygger inte endast på samspelet mellan ögat och objektet som det betraktar. Det fodras ett tredje element vi förstår som ljus. Kärnan till detta naturliga ljus kallar vi solen. Utan ljus kan man omöjligt se. Utan förstånd kan man omöjligt begripa sej på ting. Utan godhet kan man omöjligt agera moraliskt.
Det är alltså på detta vis som Platon sammanfogar relationen mellan ljus, sanning och godhet med varandra. En ytterst vacker och poetisk liknelse utan motstycke.
Tankens motsvarighet till solen är det Platon kallar idén om det "goda". Likvärdigt det "sköna" eller "vackra", som ordet ofta översätts till det samma på grekiska. Kärnan till sanningen tycks alltså komma inifrån. Genererat av förståndet.
Historien utspelar sej likt en diskussion mellan två personer. Glaukon, Platons storebror, och hans lärare Sokrates. Ett vanligt sätt att beskriva argument och dilemman i den antika världen. Det är ett äldre sätt att allegoriskt sätta ståndpunkter i symbolik med vad olika personer och uppfattningar representerar. Beroende på kontext i olika situationer finner man på så vis nya meningar genom att tolka berättelsen djupare än endast bokstavligt.
Platon använder analogin med solen för att ge mer liv åt sina argument. Ett genialiskt sätt att engagera lyssnaren i mer komplexa känslomässiga associationer mellan analogins grundläggande element. Ljus, sanning och godhet är tre komplett särskilda fenomen. Men går utmärkt att rikta med varandra i paralleller som återspeglar nästan vilken situation som helst. Rörande fysik, kunskap och moral. Kropp, tanke och känsla.
Men sanningen kan också förgöra en människa!
Stirrar man in i solen för länge riskerar man att bli blind. Grubblar man för svårt kan man förlora sej själv i galenskap. Går man för nära Gud riskerar man att brinna upp. Verkligheten är sällan enkel att hantera. Vad som var den livgivande och äskade solen visade sej i verkligheten bestå av ett gigantiskt brinnande klot av gas i en annars så kall rymd.
Högmod straffar sej lätt. Liksom sensmoralen i berättelsen om Ikaros. Kommer man för nära solen riskerar man att dö. Istället för att ständigt sträva utåt. Kanske den egentliga gudomen måste finnas inom oss själva?
_________________________________________________________________________________